Start
Forum
Registrera
Medlemmar
Onlinelista
DB
Forum
Sida: 1 2 Nästa
Forum » Auktioner » AV Famicom, Disk System, massor spel!
http://www.tradera.com/auktioner/kreese

Grymma auktioner, passa på att bjuda!




Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2008-11-09 17:59:59
 citera  skicka PM
Oj då, vadan detta? Inriktningsbyte igen?

Jag är lite sugen på AV-Famicomen, är det ok att plocka upp den hemma hos Roger om du kommer dit den där helgen?
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-11-09 18:31:05
 citera  skicka PM
Det står att man behöver en adapter för att kunna spela amerikanska spel i korrekt hastighet på den, vad för en adapter? Som Rasmus framställde det behövdes ingenting speciellt för att spela, nu krävs det alltså det? Vi måste vara extra tydliga med Starfighter, annars blir det bara en massa missförstånd! :)
Sämst
Inlägg 10931
Skrivet: 2008-11-09 18:33:26
 citera  skicka PM
Hmm.. borde ju rimligen inte behövas någon adapter, men någon annan få gärna säkerställa exakt hur det ligger till.
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-11-09 18:36:09
 citera  skicka PM
Du behöver en adapter för att kunna sätta i amerikanska kassetter i den, för de har inte samma kontakt.
Hentai gamer
Inlägg 7447
Skrivet: 2008-11-09 19:57:28
 citera  skicka PM
PISS! Det var ju allt sånt krabb jag trodde jag skulle slippa med den där.. Aja, vi får väl se, är de där adaptrarna dyra tro?
Sämst
Inlägg 10931
Skrivet: 2008-11-09 20:19:40
 citera  skicka PM
Bono: Japp jag ska komma dit och kan ta med den då självklart!!!

Starfighter: De adaptrarna är inte så dyra tror jag inte... http://home.clara.net/robwebb/shop/nes/nes.htm hittade en här... Men det lär ju gå att hitta billigare om man anstränger sig.

Adaptern är till för att kassetterna ska passa inget annat, ursäkta om jag skrev slarvigt.
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2008-11-09 20:39:59
 citera  skicka PM
Ja, precis. Du behöver en adapter för att koppla in amerikanska och europeiska spel., men de kostar som sagt inte många ören.
för fet för ett fuck
Inlägg 14628
Skrivet: 2008-11-09 21:05:29
 citera  skicka PM
Man kan ju till och med hitta dem i vissa gamla kassetter med lite tur. :) Är det bla Gyromite som har en sån i sig eller hur var det?
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-11-09 21:06:13
 citera  skicka PM
Jag hittade min med en famicom klon som jag köpte på loppis:P
för fet för ett fuck
Inlägg 14628
Skrivet: 2008-11-09 21:07:14
 citera  skicka PM
Nja det är tvärtom konvertern det. Den som man kan använda Famicom cartar i NES:et. 60 -> 72 pin...

Den man ska ha till detta är en 72 -> 60 pin.
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2008-11-09 21:08:27
 citera  skicka PM
SCN...posters?
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-11-09 21:11:06
 citera  skicka PM
Ja just, så är det ju såklart Kreese. Säger ju sig självt kanske, för alla utom mig :)
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-11-09 21:14:49
 citera  skicka PM
instinqt skrev:
SCN...posters?

Jepp de kommer från Bergsala, och det står både nintendo.se nintendo.dk och nintendo.no på dem. Jag har själv hämtat dem på Bergsalas lager, så jag kan garantera att de är äkta SCN.

Ärligt talat skrev jag så för att jag var lite ironisk. Jag fullkomligen ratar SCN som fenomen. Klart att det är skoj att ha några NES spel i fint skcik i SCN utgåva. Men ärligt talat så har jag tappat känslan för att "ha en komplett SCN samling". Kanske kommer den tillbaka nån gång, men tror inte det faktiskt.

Sen är det ju sån hysteri på SCN överhuvudtaget. På allt... Märkligt. Men det var iofs inte länge sen mina sökord var SCN och Bergsala på Tradera. Sökte nog på det 10-20 ggr om dagen. :D
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2008-11-09 21:58:58
 citera  skicka PM
Står det eller står det inte SCN på sakerna? Om inte...är det verkligen lämpligt att skriva SCN i en auktionsbeskrivning?
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-11-09 22:28:22
 citera  skicka PM
Hehe nej det tror jag inte, det är väl bara spel och tillbehör som få en sådan märkning... Nåja, nu vet du. Lika bra att ändra i auktionen så inte nån blir sur...

SCN = Skandinavisk utgåva

Och ja det är en plansch från Skandinavien...! Är du arg på mig eller nått?
:arg:
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2008-11-09 22:28:27
 citera  skicka PM
Varför inte, det är ju uppenbart skandinaviska utgåvor. Hade ju isåfall varit lika olämpligt att säga att något amerikanskt är en USA-utgåva
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-11-09 22:29:53
 citera  skicka PM
Står det exempelvis inte SCN på din tekopp ska du inte skriva att den är "SCN" trots att du köpt den på ICA Maxi 500 meter från ditt hem.
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-11-09 22:32:36
 citera  skicka PM
SCN är för mig synonymt med Bergsala. Och detta är som jag sagt garanterat Bergsala planscher. INTE några ICA kopior...
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2008-11-09 22:37:02
 citera  skicka PM
Så om Bergsala importerar ett ESP-spel och lägger med en A4-manual och kanske sätter ett klistermärke på spelet i fråga också...blir det då helt plötsligt SCN-märkt? Eller är det ESP-märkt och Bergsala-importerat?

Kan väl lägga till några fler saker som är exakt likadana:

Om Bergsala importerar ett GPS-spel, lägger med en svensk manual. Blir det då SCN?

Om Bergsala importerar ett NOE-spel, lägger med en svensk manual. Blir det då SCN?

Om SONY importerar ett spel, märker det med SCN. Har då Bergsala importerat spelet?

Edit: Kan väl tillägga att det sista har hänt...och att Bergsala inte skötte importen.

Sen undrar jag såklart: när gick SCN från att vara tre bokstäver i en regionskod till att (felaktigt) associeras med varenda pinal som Bergsala någonsin tagit i? Det må funka i stor utsträckning inom NES...men försök applicera det på GBC/GBA/N64/GC/NDS/Wii.

Hur mycket är SCN-märkt där?

Edit: Fint att man kan ta bort inlägg så det inte behöver stå att det gjorts 6-7 edits :raph:
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-11-09 23:59:31
 | Senast redigerad 2008-11-10 00:01, ändrad totalt 1 gång(er)
 citera  skicka PM
Om du kollar på planschen med Mario Kart double Dash tillexempel:



Så ser du att det står www.nintendo-nordic.com ... För mig är det samma sak som att det är en Bergsala utgåva.

Fast ärligt talat vad är det vi diskuterar? Har du fått svar nog så lägger vi ner diskussionen, jag har medgett (även i auktionsbeskrivningen) att det inte är fråga om nån NES-SM-SCN märkning som det t.ex. är på spel. Det jag ville skulle framgå med auktionen var att det inte var några importerade planscher utan just de som Bergsala sänder ut till butiker för att hänga upp och göra reklam. Det står även om detta på planscherna.
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2008-11-10 07:05:35
 citera  skicka PM
Svar och svar...

Jag undrar ivf angående din och Bonos syn på "SCN": skriver ni "SCN" i auktionsbeskrivningar rörande NES-spel som saknar regionsmärkning också?

Är detta "SCN"? http://www.tradera.com/DONKEY_KONG_COUNTRY_3_KOMPLETT_-auktion-75531496#pic
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-11-10 08:23:10
 citera  skicka PM
Ja, det skulle jag nog kunna göra. Just i det fallet du länkar till så har ju kassetten uppenbarligen regionskoden EUR eller vad det var, så då är det ju så.
Vad jag och Kreese nog gör som du inte gör är att skilja på SCN-märkt och begreppet SCN, vilket faller sig helt naturligt iaf för mig.

Total meningslös sak att diskutera dock, och det vet du också.
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-11-10 10:52:25
 citera  skicka PM
Det är rätt så många som har svårt att hålla isär SCN och "SCN" och att anta att folk (då kanske främst "nya" samlare) kan hålla isär två exakt likadana benämningar med två
olika innebörder är ju att anta att alla andra har exakt samma associationsramar och "förståelse" som en själv.

Därför tycker ivf jag att man ska vara tydlig när man kommunicerar sådant och inte använda SCN till något annat än att ange regionskod (det är ju trots allt vad tre bokstäverna är...). Det är tämligen dumt, och förvirrande att ta en regionskod som uttryck för ALLT som någonsin gått genom Bergsalas importmaskineri (gäller exempelvis en grotesk mängd artiklar som bär andra regionskoder än SCN).

Varför inte använda Svensksålt, Bergsalaimport, svensk text etc. Risken att förvirra folk är avsevärt mycket mindre. Ser jag SCN i en auktion förväntar jag mig att det också ska stå SCN på skiten när jag får den. Jag vet inte hur många gånger jag sett auktioner i SNES-sektionen på Tradera och trott att jag hittat en ny utgåva av ett spel...bara för att sedan få höra att regionskoden är EUR/FAH/NOE/UKV etc. Det irriterar mig.

Angående exemplet jag gav så nämndes ju SCN -> Bergsala-associationen. Länken visar ett DKC3 (NUKV/NUKV/EUR på kartong, manual, kassett) som är Bergsalamärkt men en uppenbar brittisk utgåva (och nej det är inte ett ihopplock, alla brittiska utgåvor ser ut så). Alla delar som kan vara Bergsalamärkta är det.

...så var går gränsen?

Vad är "SCN", vad innefattar "SCN"?

Hur rymmer man SCN-märkta Sony-importer i Bergsala-associationen osv?
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-11-10 12:09:48
 | Senast redigerad 2008-11-10 12:11, ändrad totalt 1 gång(er)
 citera  skicka PM
*popcorn*
Raaaadmin
Inlägg 18041
Skrivet: 2008-11-10 12:12:40
 citera  skicka PM
Jag hoppas dom är SCN märkta!

instinqt skrev:
Vad är "SCN", vad innefattar "SCN"?


SCN är dumhet och innefattar idioti.





Så illa är det kanske inte , men det var öppet mål;)
för fet för ett fuck
Inlägg 14628
Skrivet: 2008-11-10 12:14:05
 citera  skicka PM
SCN-Rasmus
Medlem
Inlägg 606
Skrivet: 2008-11-10 12:15:44
 citera  skicka PM
Dragonforce skrev:
SCN är dumhet och innefattar idioti.


Svårt att motbevisa... :)
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-11-10 12:18:29
 citera  skicka PM
Han har ju rätt som vanligt, även om det, också som vanligt, är petigt. Om man tänker på "nya" samlare så är faktiskt begreppet SCN vilseledande om det inte är SCN-märkt "på riktigt...
Sämst
Inlägg 10931
Skrivet: 2008-11-10 12:19:37
 citera  skicka PM
Och jag förundras än en gång över denna hets...
zzzz
Inlägg 8907
Skrivet: 2008-11-10 12:26:34
 citera  skicka PM
 
Forum » Auktioner » AV Famicom, Disk System, massor spel!
Sida: 1 2 Nästa