Start
Forum
Registrera
Medlemmar
Onlinelista
DB
Forum
Sida: 1 2 3 4 Nästa
Forum » Auktioner » Piratspel på tradera?
Sedan jag själv råkade köpa ett piratspel på Tradera brukar jag surfa upp en officiell bild av hur kartongen (US, PAL eller JAP version) ska se ut och jämföra när jag är osäker. I mitt fall var det ett DS spel där åldersmärkningen var fel, liksom antal spelare.
Medlem
Inlägg 4617
Skrivet: 2008-09-16 11:20:16
 citera  skicka PM
V to the I to the C to the TORY!

"Otroligt förbryllande att spelet kommit bort.....Nu har du iallafall 105 kr på paysonkontot. Då har jag inte dragot av paysonavgift eller traderaavgift. Det blir en stor förlust för mig: spel + avgifter. Jag förväntar att du inte lämnar någon form av omdöme och att vi inte gör affärer i framtiden.

mvh Freddan"


"En stor förlust för mig" var ju jävligt överdrivet att säga, det där är en struntsumma med tanke på hur mycket skit han säljer varje dag. Jag är iallafall helnöjd att jag kom undan. :)
Medlem
Inlägg 4787
Skrivet: 2008-09-18 12:22:53
 citera  skicka PM
Jag förväntar mig att vi inte gör affärer i framtiden? Haha..
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-09-18 15:11:54
 citera  skicka PM
Nu när Linnea fått pengarna tillbaka kan hon inte sätta negativt va? Eller kan och kan, jag menar moraliskt sett? Han har varit väldigt otrevlig och försökt kränga piratkopierade spel - men hon HAR ju fått pengarna tillbaka. Dock enbart för att hans piratskit aldrig kom fram.
Sämst
Inlägg 10931
Skrivet: 2008-09-18 15:47:07
 citera  skicka PM
Klart han ska ha ett negativt!
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-09-18 16:00:59
 citera  skicka PM
Asbolut neg för att han kränger piratspel, det är ju mot reglerna för fän.
tillräckligt fet för ett fuck
Inlägg 7541
Skrivet: 2008-09-18 16:40:11
 citera  skicka PM
Jag skulle inte satt neg, inte i det här fallet.
Hentai gamer
Inlägg 7447
Skrivet: 2008-09-18 16:41:39
 citera  skicka PM
Men ju fler negs desto större chans att typen blir avstängd och färre människor lurade.
tillräckligt fet för ett fuck
Inlägg 7541
Skrivet: 2008-09-18 16:47:28
 citera  skicka PM
Man fick ju tydligen inte ens sälja dubletter på Tradera enligt deras regler vad jag hörde.
Är inte det ganska skum regel?
Avaktiverad
Inlägg 1397
Skrivet: 2008-09-18 16:52:26
 citera  skicka PM
Det menar de ju inte, det är bara någon klant på Tradera som inte behärskar svenska språket.
Admin
Inlägg 16490
Skrivet: 2008-09-18 16:54:28
 citera  skicka PM
Hade det varit jag som sagt som gjort affären och fått pengarna tillbaka när jag inte mottagit något spel så hade jag satt positivt eller inget alls. Även om han uppenbarligen säljer pirater till många andra så har han inte sålt någon till mig, därför skulle inte jag sätta negativt.

Må vara vinklat och äckligt och gud vet vad men så tänker jag, och så gör jag. Även om det är "rätt" att sätta negativt.
Hentai gamer
Inlägg 7447
Skrivet: 2008-09-18 16:55:19
 citera  skicka PM
elektronhjarnan:
Vad vet du om det ? :S

Tycker ändå att det är ganska skumt. Tradera förövrigt är ganska kassa förrutom en liten del varorna som folket säljer.
Deras service är inte den bästa precis.
Avaktiverad
Inlägg 1397
Skrivet: 2008-09-18 16:57:49
 citera  skicka PM
Varför skulle det vara förbjudet att sälja något som man har mer än ett exemplar av?

Dessutom finns det ju ingen möjlighet för dem att kontrollera det. Ska de skicka hem Tradera-polisen till alla som säljer något för att rota igenom deras hem och se till att de bara äger ett ex?

Så här står det ordagrant: "Det är inte tillåtet att sälja otillåtna kopior av TV-spel, musik, filmer, TV-program eller programvaror. Detta innefattar bland annat piratkopior, dubbletter, säkerhetskopior och illegala musikinspelningar (ex bootleg)."

Om jag har två originalexemplar av Sonic the Hedgehog till MD så inte är då det ena exemplaret en otillåten kopia av det andra. Det kan omöjligen vara det de syftar på.

Edit: För övrigt är inte t ex säkerhetskopior otillåtna kopior, men man får inte sälja dem enligt gällande lagstiftning. Samma sak gäller VHS-band inspelade från TV - man är i sin fulla rätt att spela in sådana men man får inte sälja dem.

Vilket är ett tydligt bevis nog på att den som skrivit texten antingen inte tänkt efter först, saknar förmågan att tänka helt eller bara inte är så bra på det där med ord.
Admin
Inlägg 16490
Skrivet: 2008-09-18 17:06:27
 citera  skicka PM
Det enda jag skulle kunna tänka mig är att man inte får ha flera identiska auktioner uppe samtidigt men även det skulle verka skumt...
Medlem
Inlägg 977
Skrivet: 2008-09-18 17:09:01
 citera  skicka PM
Då kommer skattmasen och smiskar dig ;)
Avaktiverad
Inlägg 1397
Skrivet: 2008-09-18 17:29:13
 citera  skicka PM
Goomba skrev:
Man fick ju tydligen inte ens sälja dubletter på Tradera enligt deras regler vad jag hörde.
Är inte det ganska skum regel?


Är det inte det här du tänker på: http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=2132#begransning
för fet för ett fuck
Inlägg 14628
Skrivet: 2008-09-18 17:34:19
 citera  skicka PM
Är det någon som vet om Amerikanska Original-spel till GBA har siffror/bokstäver instansade i etiketterna (vilket piraterna verkar sakna...)...?

Och angående dubbletterna så är det nog från mig påståendet om att man inte får sälja dubbletter på tradera kommer. Fick en auktion nedstängd pga att jag försökte sälja en 31-in-1-kassett till NES...fick följande i mailet från Tradera:

"Vi har avslutat annons 72403462, eftersom det inte är tillåtet att sälja otillåtna kopior av TV-spel, musik, filmer, TV-program eller programvaror på Tradera. Detta innefattar bland annat piratkopior, dubbletter, säkerhetskopior och illegala musikinspelningar."

Dubbletter i denna kontext signalerar inte direkt att det skulle ha något med multipla auktioner att göra, eller? :)
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-09-21 18:27:00
 | Senast redigerad 2008-09-21 18:32, ändrad totalt 3 gång(er)
 citera  skicka PM
Det står exakt i deras regler så det är inte bara något de kokte ihop i mailet till dig: http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=2068#piratkopior

Vad de faktiskt menar står däremot skrivet i stjärnorna. De kan ju bara inte mena vad de säger. :)
Admin
Inlägg 16490
Skrivet: 2008-09-21 20:51:14
 citera  skicka PM
Kan inte någon fråga? Jag blir så sjukt nyfiken bara.
tillräckligt fet för ett fuck
Inlägg 7541
Skrivet: 2008-09-21 21:04:54
 citera  skicka PM
Done
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-09-21 21:07:30
 citera  skicka PM
Goodi^^
tillräckligt fet för ett fuck
Inlägg 7541
Skrivet: 2008-09-21 21:09:15
 citera  skicka PM
"Hela första säsongen av en TV-serie på en DVD-R."

Men efterföljande säsonger går bra?
Sämst
Inlägg 10931
Skrivet: 2008-09-21 21:10:07
 citera  skicka PM
Kan man regga sig om man är under 18? Någon som vet...förut kunde man ivf inte det. Om det fortfarande är så finns det i Traderas användaravtal en liten självmotsägelse.

"Vår Tjänst är inte tillgänglig för, och får inte användas av, personer under 18 år eller av temporärt eller definitivt avstängda Medlemmar. Om Du är under 18 år får Du endast använda Tjänsten under överinseende av en förälder eller vårdnadshavare. Om Du inte iakttar detta får Du inte använda Tjänsten."

Lite längre ner står så:

"Du har endast rätt att använda Tjänsten genom att använda Ditt eget alias, loginnamn och lösenord."

Samt:

"Du får inte heller tillåta, direkt eller indirekt, att utomstående använder Ditt alias, loginnamn eller lösenord."

Hur ska man, om man inte får registrera sig om man är under 18 år, kunna använda Tradera under överinseende av förälder om man inte får använda annan persons konto? :)
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-09-21 21:15:12
 | Senast redigerad 2008-09-21 21:15, ändrad totalt 1 gång(er)
 citera  skicka PM
Men då en person under 18 inte är myndig så gäller givetvis inte det för personer under 18 :P

EDIT:
Det är samma sak som att du aldrig får låta en annan person skriva på ett papper åt dig, men är du omyndig får dina föräldrar göra det.
Raaaadmin
Inlägg 18041
Skrivet: 2008-09-21 21:19:19
 citera  skicka PM
1. Omyndiga personer får inte använda Tradera
2. Omyndiga personer får använda tjänsten under överinseende av förälder
3. Personer får ej låna ut sitt konto

2 och 1 står i direkt strid med varandra och om 2 skulle gälla betyder det att regel nummer 3 brutits då förälder inte får låna ut sitt konto och den omyndiga personen inte får inneha ett eget konto (att använda tjänsten kräver att du har kontroll över ett konto).

Min tolkning leder till följande: en omyndig person får aldrig använda tradera, av det enkla skälet till att denne inte kan ha ett konto och inte får låna ett heller.

Varför ska det då läggas in att omyndiga personer får "använda tjänsten" under "överinseende av förälder" om detta inte går att genomföra utan att medföra ett direkt regelbrott?

Jag blir snurrig av det hela ivf.
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-09-21 22:01:41
 citera  skicka PM
Om man tolkar det som att minderårig får skapa och använda ett konto förutsatt att skapandet och allt användande sker under överinseende av förälder/vårdnadshavare/förmyndare då?

Skälet till att ha en sådan regel skulle kunna vara att då går Tradera fria från skuld om någon unge missköter sina affärer - de kan skylla på att föräldrarna har brustit i sitt ansvar. Annars ligger ju ansvaret på Tradera att se till att inte minderåriga har konton och det blir mycket jobbigare för dem.
Admin
Inlägg 16490
Skrivet: 2008-09-21 22:16:51
 citera  skicka PM
Om du som minderårig inte får skaffa konto i eget namn blir inte mer tillåtet att skaffa det om en förälder står och hänger över din axel? Enda möjligheten att komma runt det är att använda förälders konto, dvs bryta mot regeln om att använda annans konto å din sida samt regeln om att man inte får låna ut sitt konto å förälderns sida (ja det alternativt urkundsförfalskning...)??
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-09-21 22:21:35
 | Senast redigerad 2008-09-21 22:22, ändrad totalt 1 gång(er)
 citera  skicka PM
Jo, de har naturligtvis formulerat det på ett korkat och självmotsägande sätt, men jag gissar att min tolkning är vad de avser.

Vilken juridisk giltighet en så hopplös formulering kan ha överlåter jag till någon med större juridisk kompetens att avgöra. :)
Admin
Inlägg 16490
Skrivet: 2008-09-21 23:01:22
 citera  skicka PM
Svaret på frågan om dubbletter är...

"Det är en till benämning på kopior, alltså dubbletter av en kopia."

Så det räcker inte med att säga kopia, utan kopior av kopior måste sägas. Ska nästan maila o fråga om det då är tillåtet att sälja en kopia av kopian som jag gjort av kopian...
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-09-22 18:09:38
 citera  skicka PM
Jamen... en kopia är ju automatiskt en kopia och därmed otillåten, varför ska de dra in "dubbletter" i sammanhanget?

Tomtar. :suck:
Admin
Inlägg 16490
Skrivet: 2008-09-22 18:11:25
 citera  skicka PM
 
Forum » Auktioner » Piratspel på tradera?
Sida: 1 2 3 4 Nästa