Start
Forum
Registrera
Medlemmar
Onlinelista
DB
Forum
Sida: 1 2 3 4 Nästa
Forum » Auktioner » Piratspel på tradera?
Det är möjligt att det redan finns en råd om detta, men hittar ingen (sökfunktion?).
Det har kommit ett antal säljare som har nya gba/ds-spel skitbilligt. Ibland är det köp nu som är billigare än utropspris från "normala" säljare. När man kollat omdömmen har de typ ett dåligt omdömme som säger "att spelet inte startar förrän på tredje försöket", och en annan säljare har något omdömme som säger "kopia". När man mailat dessa säljare och frågar om det är fake spel de säljer svarar de inte över huvud taget. Man blir misstänksam mot dessa i och med att de har så många spel och alltid nya till skitbra pris.
Så är det någon som vet om de är piratkopior för de vill jag verkligen inte ha.
Exempel på två sådana säljare som jag inte får grepp om:
apsaran (svarar inte på mail över huvud taget)
w ww.hilow.se(omdömmen som tyder på pirat)

För övrigt tycker jag att det är för jävligt att det säljs pirat på Tradera, säljaren informerar ju givetvis INTE om att varan är fake...kul att buda massa och få hem ngn thaikopia =/
Testade ett gba-spel i vietnam eller om det var thailand för att se och skite hängde ju sig, man kunde inte styra karaktärerna eller ngt. Vilken BS, jag frågade efter original, men de bara skadade på huvudet "Original very expensive, copy really cheap" suck..
Medlem
Inlägg 217
Skrivet: 2008-08-30 11:56:13
 | Senast redigerad 2008-08-30 11:58, ändrad totalt 1 gång(er)
 citera  skicka PM
Att folk köper piratkopior i Sydostasien är inte så konstigt... originalspelen - om man nu kan hitta dem, det går men man får leta som fan - kostar ungefär lika mycket där som här, precis som alla andra märkesvaror (kläder, väskor, parfym etc).

Med tanke på hur låga priserna och lönerna är i Thailand så ger det ju effekten att original blir extremt dyra. Ingen har råd med det förutom de allra rikaste. Hur många originalspel skulle säljas här om de kostade 2500-3000 spänn styck?

Men att sälja piratspel på Tradera under förespegling att det är original är förstås bara simpelt bedrägeri och borde polisanmälas, om det nu gav någon effekt.
Admin
Inlägg 16490
Skrivet: 2008-08-30 12:31:51
 citera  skicka PM
Jag har bara råkat ut för ett pirat-spel på tradera men det var delvis
mitt eget fel som inte kollade närmare på bilden men det ska stå klart och tydligt om man får för sig att sälja pirat! Självklart borde
det inte finnas överhuvudtaget men som sagt kanske vissa länder inte har mycket val...
Medlem
Inlägg 977
Skrivet: 2008-08-30 12:45:55
 citera  skicka PM
Kan inte minnas att jag köpt piratspel någon gång på tradera. På eBay däremot..

Man är lite försiktig nu för tiden.
Raaaadmin
Inlägg 18041
Skrivet: 2008-08-30 12:48:08
 citera  skicka PM
Själv fick jag ett "DVD-game" istället för PS2...
Medlem
Inlägg 977
Skrivet: 2008-08-30 12:59:22
 citera  skicka PM
En bra tumregel är att alla DS- och GBA-spel som säljs med stockphotos eller är US-utgåvor är pirater.
Är sedan säljaren privatperson är det bara att ställa frågor om inköpsställe, serienummer och liknande, så kanske det visar sig vara original ändå. Från säljarna Stossi nämner skulle jag inte vänta mig att få några originalgrejor...

Det är irriterande att Tradera inte gör något åt piratspelen, men de tjänar väl mer på provisionsavgifterna än vad de förlorar i trovärdighet. Däremot tycker man att rättighetsinnehavarna kunde vara mer aktiva.
Medlem
Inlägg 147
Skrivet: 2008-08-30 13:40:38
 citera  skicka PM
Det krävs väl antagligen rätt stora resursavsättanden för att kunna hålla kontroll på den saken, och sedan så är det väl enligt reglerna ytterst säljarens ansvar att saluföra legitima grejor.
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-08-30 13:55:46
 citera  skicka PM
Helvete då, jag som just köpte ett spel från apsaran. Får se hur det ser ut när det kommer hem med posten.
Medlem
Inlägg 4787
Skrivet: 2008-08-30 14:59:26
 citera  skicka PM
Jag köper aldrig GBA-spel på tradera med stock-foto eller låga köp-nu, det är bara dumt att ta risken. Håller verkligen med om att Tradera borde stänga av dessa säljarna genast, så himla svårt är det inte att leta upp fulingarna, eller ta vara på folks anmälningar.
tillräckligt fet för ett fuck
Inlägg 7541
Skrivet: 2008-08-30 15:06:50
 citera  skicka PM
Jag orkar i princip aldrig anmäla auktioner på tradera längre, det finns liksom ingen mening. Om det inte står i auktionen något i stil med; "Detta är ett piratspel" så tar tradera aldrig bort dem ändå. Det är ganska sorgligt egentligen eftersom det aldrig kommer att gå att få bort piratspelen om tradera skiter i det, vilket de uppenbarligen gör
Medlem
Inlägg 145
Skrivet: 2008-08-30 15:49:58
 citera  skicka PM
Jag anmälde en snubbe som sålde fejkpokémonspel med texten "Detta är självklart ett originalspel från Nintendo". Sånadär hackade grejer som "Pokémon Opal" och sånt som inet finns i original ens. Hade ju bevis och allt men inte fan hände det något.
Medlem
Inlägg 1166
Skrivet: 2008-08-30 15:55:01
 citera  skicka PM
Ontheshortbus skrev:
Helvete då, jag som just köpte ett spel från apsaran. Får se hur det ser ut när det kommer hem med posten.


När du får hem spelet berätta gärna om det i denna tråden! Den här "apsaran" har nämligen haft en del spel som jag varit intresserad av, men jag har inte vågat köpa som sagt.. Svarade inte på mitt mail heller =/


Hur som helst att de kör med pirat i thailand är väl en sak (fast tycker fortfarande att det är sjukt att betala pengar för något som någon enbart kopierat), men det jag inte gillar är att det säljs på tradera och godtrogna köpare som du och jag blir lurade..
Medlem
Inlägg 217
Skrivet: 2008-08-30 15:56:34
 citera  skicka PM
FissionMailed skrev:
Jag anmälde en snubbe som sålde fejkpokémonspel med texten "Detta är självklart ett originalspel från Nintendo".

Det där är ju också helt sjukt. Enligt Traderas regler skall ju beskrivningen vara korrekt! Man kan ju inte börja ljuga i dem, då kan man ju ta en fejk gucci (eller hur i h* det stavas :p) klocka/väska och sälja för flera tusenlappar med beskrivning som "självklart äkta gucci".
Det mest tragiska är alla dessa mammor/pappor som köper pirat gba-spel till sina barn. Jättebilligt ju!! Fantastisk säljare skriver de i omdömme..suck. Fattar de inte att det är mega billigt av en orsak.
Men precis som att Macdonalds använder städhjälp som får typ 5 kr i timmen och jobbar dygnet runt hela månaden så kommer väl tradera aldrig att stänga av dessa. Företagen själva tjänar ju på de och skyller allt på andra.
Medlem
Inlägg 217
Skrivet: 2008-08-30 16:01:10
 citera  skicka PM
Apsaran har funnits under typ 20 olika alias sedan jag började vara aktiv på Tradera. Visserligen har alla blivit bannade förr eller senare, men bevisligen går det inte att få bort otyget för gott, så jag orkar inte anmäla längre. Har inte själv fått en piratkopia från Tradera någon gång och kommer knappast att köpa något jag ens tvivlar en sekund på.
Medlem
Inlägg 1791
Skrivet: 2008-08-30 16:03:31
 citera  skicka PM
Precis, då är det ju helt uppenbart fusk. Men nejdå, Tradera ignorerade det och snubben fortsatte sälja fejkPokémonspel. Han fick ju skiten såld också! Lustigt att han inet fick speciellt mycket negativa omdömen :S
Medlem
Inlägg 1166
Skrivet: 2008-08-30 16:04:50
 citera  skicka PM
FissionMailed skrev:
Lustigt att han inet fick speciellt mycket negativa omdömen :S

Alltså medlemmarna på tradera är ofta för snälla.
Jag menar en gång läste jag ett posivit omdömme typ "varan var defekt och säljaren otrevlig, dock snabb leverans" lol! Så det fanns en bra sak, att det gick snabbt, men att prylen var obrukbar de var skit samma?
Medlem
Inlägg 217
Skrivet: 2008-08-30 16:11:31
 citera  skicka PM
Men shit ;P
Medlem
Inlägg 1166
Skrivet: 2008-08-30 16:13:57
 citera  skicka PM
Om man lämnar ett negativt omdöme innan motparten har lämnat sitt får man ju i nio av tio fall ett hämndomdöme tillbaka, det är nog anledningen. Själv lämnar jag aldrig omdöme innan jag fått av köparen/säljaren, för säkerhets skull.
Medlem
Inlägg 1791
Skrivet: 2008-08-30 16:16:49
 citera  skicka PM
Skitsamma att de "ljuger i auktionerna", det är ju faktiskt mot Traderas regler att sälja piratkopierade grejjer, vare sig de hade varit snälla och berättat det eller inte. Riktigt irriterande att Tradera inte bryr sig om att straffa de som bryter mot deras regler, bara för att de går med vinst.

Och det här med att inte lämna neg har jag nog själv gjort mig skyldig till. Skrev nog något liknande det du hittade Stossi. Förut kunde man ju kontakta Tradera och få orättvisa hämdomdömen borttagna, men eftersom det uppenbarligen inte fungerar längre så vågar jag i princip aldrig lämna neg på någon längre :/
tillräckligt fet för ett fuck
Inlägg 7541
Skrivet: 2008-08-30 16:22:33
 | Senast redigerad 2008-08-30 16:22, ändrad totalt 1 gång(er)
 citera  skicka PM
Stossi skrev:
När du får hem spelet berätta gärna om det i denna tråden! Den här "apsaran" har nämligen haft en del spel som jag varit intresserad av, men jag har inte vågat köpa som sagt.. Svarade inte på mitt mail heller =/


Jag förhandlar med människan nu, jag frågade om spelet var original och om det hade innerkartong och manual. Han skrev "ingen innerkartong eller manual finns." Taskigt att han skrev "komplett med kartong" i beskrivningen... Det är ju så uppenbart att det är piratspel nu att jag känner mig löjlig som gick på det. Hursomhelst, han har ju inte skickat det än så har jag tur kan jag kanske kräva pengarna tillbaka. Frågade ännu en gång om det var ett piratspel och citerade traderas grundregel i frågan. Men ja, jag betvivlar att jag kommer få nån rätt till något.
Medlem
Inlägg 4787
Skrivet: 2008-08-30 16:57:47
 citera  skicka PM
Jag har fått en del neg när jag lämnat rött. Ärligt talat. Folk bjuder ändå när man säljer något. Så att både lägga och få NEG spelar ingen större roll, på gott och ont.
Medlem
Inlägg 662
Skrivet: 2008-08-30 17:05:43
 citera  skicka PM
Jag dömer aldrig ut någon säljare bara för att dom fått negativt,
jag kollar alltid på anledningen och hur längesen det var innan
jag väljer att inte bjuda. Hittills har jag aldrig behövt lämna negativt
på någon även om vissa saker har vart in något sämre skick än väntat...
Medlem
Inlägg 977
Skrivet: 2008-08-30 17:32:38
 citera  skicka PM
Jaa det är kanske sant, men det känns ändå så jäkla skönt att ha 100% pos... skulle bli helt förstörd om jag fick ett neg, vågar inte ta risken tyvärr :/
tillräckligt fet för ett fuck
Inlägg 7541
Skrivet: 2008-08-30 17:47:13
 citera  skicka PM
Av mina tre negativa är mitt första förtjänat då jag sålde en hylla utan att kolla efter brister (sålde vidare den bara, inget jag själv ägt på riktigt), de andra är hämndomdömen från säljare som försökt sälja piratspel till mig - som Tradera vägrade hjälpa mig ta bort som vanligt.
Sämst
Inlägg 10931
Skrivet: 2008-08-30 17:50:35
 citera  skicka PM
Rosse skrev:
Jaa det är kanske sant, men det känns ändå så jäkla skönt att ha 100% pos... skulle bli helt förstörd om jag fick ett neg, vågar inte ta risken tyvärr ://div>



Det är lite som at fölorar oskulden. Första gången är värst. Sen går det av bara farten.
Medlem
Inlägg 662
Skrivet: 2008-08-30 18:24:26
 citera  skicka PM
Man väntar ju 180 dagar eller vad det är innan man ger neg, då kan man inte få något tillbaka. ;) Förvisso fult, men det är jäkligt fult att lämna obefogade hämnd-neg också så..
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-08-30 18:29:58
 citera  skicka PM
Går ju bara att lämna neg i 60 dagar?
Medlem
Inlägg 662
Skrivet: 2008-08-30 19:20:36
 citera  skicka PM
Jag tycker ändå att omdömmen är bra. Det ger ju ändå en fingervisning om säljaren har 10 pos och 3 neg..då kanske det inte är en höjdarsäljare. Men som sagt man får kolla igenom och se så det inte är hämndgrejjor.

En gång som jag minns har jag lämnat neg. Han ville inte ge mig kontonummer att sätta in pengar på efter avslutad auktion. Jag tjatade och tjatade men han vägrade genomföra auktionen. Säkert för att jag fått varan billigt :s
Då gav jag negativt och fick hämndomdömme tillbaks, dock pratade jag med tradera så de tog bort det som tur var!
Men det är synd för att om folk är rädda för hämnd så fungerar ju inte omdömmena =/

Och Ontheshortbus:
Försök att häva köpet med att beskrivningen varit felaktig. Komplett betyder faktiskt kartong, innerkartong, manual, ev kartor/reklam whatever och kassett. Sjyst att du meddelar detta i alla fall, då vet jag att jag kan dömma ut denne traderare. Synd att du ska bli lurad på kuppen dock =(
Medlem
Inlägg 217
Skrivet: 2008-08-30 23:14:03
 citera  skicka PM
winona2k skrev:
Går ju bara att lämna neg i 60 dagar?

Ja det är möjligt att det är så. Hade för mig man hade tre månader på sig, det hade man förr iaf.

Åh, den eviga frågan vad "komplett" betyder. Är det inklusive ALLT som följde med vid köp i butik så har jag ljugit många gånger - inklusive i mina pågående auktioner.
Medlem
Inlägg 2543
Skrivet: 2008-08-30 23:22:21
 citera  skicka PM
manual är i alla fall till 100% ngt som behövs för att det ska vara komplett...sen reklm o så är väl inte det viktigaste.
Men minst karton, manual och kassett!
Medlem
Inlägg 217
Skrivet: 2008-08-31 09:09:04
 citera  skicka PM
 
Forum » Auktioner » Piratspel på tradera?