Start
Forum
Registrera
Medlemmar
Onlinelista
DB
Forum
Sida: 1 2 Nästa
Forum » Nyhetskommentarer » Nintendo DSi
Den 3:e April släpps den nya Nintendo DS varianten här i Sverige.

Det som kanske är det mest intressanta med denna upphottade varianten är:

* DSi Shop - Ladda ner spel och program!
* 256 MB flashminne som används till att lagra bilder, program och musik.
* Kortfack för SD-kort, som även klarar av SDHC-kort
* Större och ljusstarkare skärmar.
* Högre kvalitet och volym på ljudet ur högtalarna.
* Två inbyggda kameror, en på utsidan och en på insidan.
* Internetmöjligheter i form av Operas webbläsare.
* Snabbare processor och mer RAM-minne.
* Inget Game Boy Advance fack.



Enligt Prisjakt.nu verkar konsolen hamna på 2200-2300 kr. Frågan är om nyheterna är tillräckligt många för att man ska uppgradera?

Läs mer om den här:
http://www.nintendo.se/ds/nintendodsi
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2009-03-16 00:12:38
 citera  skicka PM
Jag ser verkligen ingen anledning att köpa denna, och hade inte gjort det även om den inte var svindyr. Är det någon som tycker att de gamla skärmarna hade för dåligt ljus? Kameran på insidan är kanske kul om man chattar med någon, men det gör inte jag på DS.

Det enda roliga är väl möjligheterna att ladda ner spel direkt, fast spelen är ju så billiga så jag skulle nog inte använda tjänsten ändå. Så. Kul att de förbättrar/gör om den, men inget för mig.

Edit: Hela konvergens "allt-i-ett" grejjen attraherar mig inte riktigt. Okej att jag ibland använder kameran och musikspelare i mobiltelefonen, men det är för att den har jag ALLTID med mig, till skillnad från DSen. Men finns det folk som aldrig låter DSet lämna fickan så kan jag förstå. Man undrar ju dock hur många de är.
tillräckligt fet för ett fuck
Inlägg 7541
Skrivet: 2009-03-16 00:19:16
 | Senast redigerad 2009-03-16 00:22, ändrad totalt 1 gång(er)
 citera  skicka PM
Nedladdningsbart... regionslåst! DRM-låst! ... BAJS!

Nej tack. Större skärmar är ju trevligt och jag har ingen DS så jag kan väl lika gärna skaffa en DSi då när det blir av. Men "uppgraderat" skulle jag aldrig ha gjort om jag redan hade haft en Lite.
Admin
Inlägg 16490
Skrivet: 2009-03-16 00:23:36
 citera  skicka PM
Dom borde sluta med allt skit med regionslås och låta folk bestämma själva vad dom vill spela och från vilken del av världen dom vill köpa download spel och content.

Man blir så jäkla trött på att man skulle behöva 2-3 av alla konsoler bara för att dom låser ut alla kul spel.
Medlem
Inlägg 311
Skrivet: 2009-03-16 00:47:03
 citera  skicka PM
Jag kommer att skaffa'n oavsett DRM shit. Även om det vore bättre om det inte fanns.
Många har visserligen inte förstått vad kameran på insidan kan göra.
Den används t.ex. i spelet Wario Ware som kommer att bli nedladdningsbart från DSi shop.
Om det bara hade varit en kamera som många tror, då hade jag inte heller köpt den pga. det.
Men nu när det är så att den används till att styra olika spel så är det ingen dålig orsak att installera dem.

GBA slot saknas? Spelar det någon roll egentligen? Nej. De flesta har redan en DS fetsius eller Lite och behåller dem för att spela GBA spel på alternativt om de fortfarande har kvar sin GBA.
Medlem
Inlägg 788
Skrivet: 2009-03-16 09:12:33
 | Senast redigerad 2009-03-16 09:16, ändrad totalt 4 gång(er)
 citera  skicka PM
Tråkigt att de tog bort GBA möjligheterna. När jag hade en DS så var det hälften av motivationen att behålla DS:en, just för att man enkelt kunde spela GBA spel.
Medlem
Inlägg 1763
Skrivet: 2009-03-16 10:07:40
 citera  skicka PM
famicomdisk skrev:
GBA slot saknas? Spelar det någon roll egentligen? Nej. De flesta har redan en DS fetsius eller Lite och behåller dem för att spela GBA spel på alternativt om de fortfarande har kvar sin GBA.

Det är klart att det spelar roll? Hade det gått att spela GBA-spel på den så hade jag antagligen köpt den, för då hade det känts som en uppgradering. Nu känns det som ett steg bakåt bara.

Jag vill inte ha två stycken DS, för att kunna spela både DS-spel och GBA-spel. Det är typiskt Nintendo att göra en sån här produkt. Hoppas den floppar utav bara fan så Nintendo lär sig en läxa på det.
Raaaadmin
Inlägg 18041
Skrivet: 2009-03-16 11:29:34
 citera  skicka PM
Hade också köpt DSi och den hade haft kvar GBA sloten, ett steg bakåt absolut.
Medlem
Inlägg 638
Skrivet: 2009-03-16 11:40:52
 citera  skicka PM
Zejiro skrev:
Hoppas den floppar utav bara fan så Nintendo lär sig en läxa på det.


Bästa vore att den floppade och att dom gjorde om den så att den fick med en GBA uttag.
Avaktiverad
Inlägg 2067
Skrivet: 2009-03-16 11:55:21
 citera  skicka PM
Zejiro skrev:
famicomdisk skrev:
GBA slot saknas? Spelar det någon roll egentligen? Nej. De flesta har redan en DS fetsius eller Lite och behåller dem för att spela GBA spel på alternativt om de fortfarande har kvar sin GBA.

Det är klart att det spelar roll? Hade det gått att spela GBA-spel på den så hade jag antagligen köpt den, för då hade det känts som en uppgradering. Nu känns det som ett steg bakåt bara.

Jag vill inte ha två stycken DS, för att kunna spela både DS-spel och GBA-spel. Det är typiskt Nintendo att göra en sån här produkt. Hoppas den floppar utav bara fan så Nintendo lär sig en läxa på det.


Men de kan ju inte leva på att göra bakåtkompatibla produkter hela tiden.
Det finns ju redan en handfull enheter man kan spela GBA spel på.

Om det ska vara på det viset, varför inte bygga en bärbar konsol som kan spela alla spel i hela världen så blir alla happy happy.
:don:
Medlem
Inlägg 788
Skrivet: 2009-03-16 11:58:38
 | Senast redigerad 2009-03-16 12:00, ändrad totalt 1 gång(er)
 citera  skicka PM
För att det inte funkar så.. :P

Och nej, en produkt ska inte bara vara bakåtsträvande, så klart. Men det är så svinig som Nintendo håller på med att man ska köpa till 1000 grejer för maximal upplevelse. Och i detta fallet "Nej, nu skippar vi GBA-sloten i DSi när de andra DS-modellerna haft en" Det är så jävla dumt och elakt faktiskt, och jag tror att Nintendo kommer tappa många DSi-kunden p.g.a. att de tog bort GBA-sloten.

För övrigt, har du någon gång sagt emot Nintendo?
Raaaadmin
Inlägg 18041
Skrivet: 2009-03-16 12:10:37
 citera  skicka PM
Det kan nog vara för att jag inte har så många GBA spel som jag bagatelliserar det faktum att den slotten uteblir.
Sagt emot Nintendo har jag nog inte gjort nån gång som jag kan minnas, men jag älskar däremot att hacka på Microsoft. ;)
(OffTopic varning)
Medlem
Inlägg 788
Skrivet: 2009-03-16 13:01:39
 | Senast redigerad 2009-03-16 13:03, ändrad totalt 2 gång(er)
 citera  skicka PM
Zejiro skrev:
Det är klart att det spelar roll? Hade det gått att spela GBA-spel på den så hade jag antagligen köpt den, för då hade det känts som en uppgradering. Nu känns det som ett steg bakåt bara.

Jag vill inte ha två stycken DS, för att kunna spela både DS-spel och GBA-spel. Det är typiskt Nintendo att göra en sån här produkt. Hoppas den floppar utav bara fan så Nintendo lär sig en läxa på det.


Håller med i allt! Nu har jag ju visserligen en gba sp (man vill ju spela gb och gbc spel ibland också), men den har flyttat upp till Rasmus och ska man tex resa nånstans så orkar man ju inte ha med båda.

Läste lite mer på sidan och förstod att både kameran och musikgrejset kan användas till kul saker, så det är ju alltid något. Men det känns väldigt skott-i-foten att plocka bort gba-sloten :/
tillräckligt fet för ett fuck
Inlägg 7541
Skrivet: 2009-03-16 13:39:45
 citera  skicka PM
Även om dom tar bort GBA-sloten verkar folk inte tänka på att vi förmodligen kommer kunna köpa typ billiga download GB, GBC spel och annat kul. Sen finns det som sagt vidrigt många sätt att spela GBA på redan, så det spelar inte direkt nån stor roll.

Hellre att kunna dra ner en bunt klassiker på internminnet/sd minne än att släpa runt på en hög med kasetter överallt.
Medlem
Inlägg 311
Skrivet: 2009-03-16 15:14:50
 citera  skicka PM
saiyoucho: du sa det. Om jag vill lira GBA spel så gör jag det på min PSP för att slippa kassetterna.
Nedladdningsbara spel kommer att bli kisset i framtiden. På det viset kan jag spara min samling!
Medlem
Inlägg 788
Skrivet: 2009-03-16 15:28:36
 | Senast redigerad 2009-03-16 15:29, ändrad totalt 1 gång(er)
 citera  skicka PM
famicomdisk: du menar att gba spel funkar bra på din psp? jag har alltid fått antingen horribelt lagg eller horder med buggar.

tror jag kanske använt gba porten på min DS lite 2-3 gånger eller nått sånt. Det ser mer eller mindre hemskt ut när det sticker ut en bit av kasetten som om det vore nån sorts böld.
Medlem
Inlägg 311
Skrivet: 2009-03-16 17:38:25
 citera  skicka PM
Kanske plockar upp en begagnad om tio år. Så intresserad är jag.
Medlem
Inlägg 1791
Skrivet: 2009-03-16 17:42:05
 citera  skicka PM
saiyoucho skrev:
Även om dom tar bort GBA-sloten verkar folk inte tänka på att vi förmodligen kommer kunna köpa typ billiga download GB, GBC spel och annat kul. Sen finns det som sagt vidrigt många sätt att spela GBA på redan, så det spelar inte direkt nån stor roll

Man kan inte spela GB och GBC-spel på en Nintendo DS ändå, det är GBA-sloten vi är irriterade för att de tar bort.....?

saiyoucho skrev:
Hellre att kunna dra ner en bunt klassiker på internminnet/sd minne än att släpa runt på en hög med kasetter överallt

Du spelar enbart bärbart på resande fot eller? Jag tycker det är mycket roligare att ha originalspelen och spela dem.
Raaaadmin
Inlägg 18041
Skrivet: 2009-03-16 18:21:17
 citera  skicka PM
Zejiro skrev:
Jag tycker det är mycket roligare att ha originalspelen och spela dem.


OERHÖRT mycket roligare! :)
Medlem
Inlägg 1763
Skrivet: 2009-03-16 18:38:14
 citera  skicka PM
Det är en myt vi samlare skapat som en anledning för att köpa på oss massa "skit"... ;)

Snabbare processor och mer RAM-minne måste ju innebära att det kommer spel som blir "DSi only" som är lite snyggare och så. Frågan är dock i vilken utsträckning man vågar göra sådana. Det är ju trots allt en del som har en vanlig DS eller DS Lite.
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2009-03-16 19:16:39
 citera  skicka PM
Kreese skrev:
Frågan är dock i vilken utsträckning man vågar göra sådana. Det är ju trots allt en del som har en vanlig DS eller DS Lite.

Sedan när började Nintendo bry sig om att det kommer kosta konsumenterna 2000 extra att ha möjlighet att spela spelen de älskar?

Som jag sa när jag fick reda på att skiten skulle släppas. Jag ger mig fan på att de släpper ett 2D-Metroid som DSi Only. Och tyvärr innebär det att jag kommer skaffa en sån där grej i så fall..
Raaaadmin
Inlägg 18041
Skrivet: 2009-03-16 20:15:38
 citera  skicka PM
Inget GBA fack, ingen uppgradering för mig. Trivs bra med min DS :P
Medlem
Inlägg 1128
Skrivet: 2009-03-16 22:13:19
 citera  skicka PM
GBA-spel på PSP? Nej nu får vi nyktra till här! :)
Medlem
Inlägg 638
Skrivet: 2009-03-16 22:17:56
 citera  skicka PM
Zejiro: Ett 2D Metroid är väl det som skulle få mig att köpa en. I övrigt är jag inte speciellt lockad. Kanske spel som Mega Man 9 (om det kommer till DSi downloads eller vad det nu kommer heta) Frågan är dock om MM9 är kodat på ett sånt sätt att det skulle funka på DS. Det lär ju behöva kodas om rätt rejält.

Undra hur Opera läsaren funkar. Det är ju ändå på tok för låg upplösning för vettigt surfande, men den måste vara snabbare än den till DS. Den körde jag och testade 5 minuter, sen orkade jag inte med den mer...
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2009-03-16 22:21:21
 citera  skicka PM
DSi Ware heter det, tjänsten är ju redan igång i Japan.

http://www.nintendo.co.jp/ds/dsiware/index.html

Miniräknare, kalendrar, e-böcker... och så finns det visst några spel inklämda däremellan. Heta titlar som Mr. Driller till exempel, och någon brädspelssamling med shogi, reversi, go och mahjong.

Vadå "funnits ute i evigheter redan"? Hur menar ni med "gammal skåpmat" och "trista portningar"? Det är ju Nintendo! Det är INNOVATION! Det är NYTT!

Jepp, Nintendo är sannerligen företaget för alla spelintresserade. ;)
Admin
Inlägg 16490
Skrivet: 2009-03-17 00:24:50
 citera  skicka PM
Undra om DSi kommer klara av att emulera NES och SNES nästintill perfekt. Då kanske det skulle locka med ett par downloads, men o andra sidan så lär det väl kosta som på Wii, typ minst 50 spänn per spel. Antar i allafall att de redan förberett för att man ska kunna ladda hem gamla Nintendo klassiker.

Tragiskt om man måste pröjsa för t.ex. SMB till både sitt (om man nu har ett) och till DSi. Men det är ju nästan självklart eftersom Nintendo kör sina downloads kopplade till varje maskin. Hade varit mycket bättre om de haft ett PSN-liknande system...
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2009-03-17 08:22:15
 citera  skicka PM
Mesmer: vadå nyktra till! ;)
saiyoucho: sant, det finns spel som inte går 100%. Det spel jag spelade senast var Metroid Fusion och det gick galant!

Jag tror att Nintendo sitter med tankar att släppa Gameboy bibliotek till DSi.
Medlem
Inlägg 788
Skrivet: 2009-03-17 08:32:09
 citera  skicka PM
famicomdisk skrev:
Jag tror att Nintendo sitter med tankar att släppa Gameboy bibliotek till DSi.

Du menar släppa saker vi/ni/någon redan betalat förut? ;)

Det måste vara underbart att ha kunder som betalar för något mer än en gång.
For Sanri's Love
Inlägg 2641
Skrivet: 2009-03-17 08:56:48
 citera  skicka PM
Ja, smart. Klart de kommer släppa alla Game Boy klassiker. Äntligen kan man göra sig av med sina gamla spel och ha dem på sitt minneskort istället! ;)

Nej men det är väl skoj, att folk ska kunna uppleva gamla klassiker. Men det som är riktigt trist är att de tar ut sånna summor. En tjuga per spel vore väl mer realistiskt. Jag tror de skulle få folk att göra mer "impulsinköp" och därmed sälja ännu mer...
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2009-03-17 09:27:42
 citera  skicka PM
Zejiro skrev:
saiyoucho skrev:
Även om dom tar bort GBA-sloten verkar folk inte tänka på att vi förmodligen kommer kunna köpa typ billiga download GB, GBC spel och annat kul. Sen finns det som sagt vidrigt många sätt att spela GBA på redan, så det spelar inte direkt nån stor roll

Man kan inte spela GB och GBC-spel på en Nintendo DS ändå, det är GBA-sloten vi är irriterade för att de tar bort.....?

saiyoucho skrev:
Hellre att kunna dra ner en bunt klassiker på internminnet/sd minne än att släpa runt på en hög med kasetter överallt

Du spelar enbart bärbart på resande fot eller? Jag tycker det är mycket roligare att ha originalspelen och spela dem.


Nej jag spelar inte bärbart enbart på resande fot. Men när man är hemma har man förmodligen otaliga mer möjligheter att spela sina GBA spel iallafall och då måste man inte ha en extra port på sin DS för att göra det.

Man kan visst spela GB och GBC spel på en DS. Det finns otaliga guider där dom visar att det funkar om man kapar bort dom små "pinnarna" i GBA porten som är ivägen för att trycka in GB och GBC spelen. Det var många många år sedan dom kom på det. =P
Medlem
Inlägg 311
Skrivet: 2009-03-17 19:29:02
 citera  skicka PM
 
Forum » Nyhetskommentarer » Nintendo DSi
Sida: 1 2 Nästa